Je tady nový rok 2018 a pokud věříte na karty, měli byste udělat radikální rozhodnutí a změnu. Tímto rozhodnutím může být například to, že přestanete kouřit, začnete cvičit, zdravě jíst, koupíte si konečně nové auto nebo prodáte svoji firmu. A právě o posledním zmíněném, tedy prodeji firmy bude celý tento článek.
K prodeji firmy můžete dospět postupem času, ale rok 2018, popřípadě manželka vás vyburcují k tomu, že konečně začnete konat a plánovat, jak prodat firmu. Pokud není na vině manželka, může být důvodem to, že máte svého nynějšího podnikání zkrátka jen dost. Pozor, než se do prodeje vrhnete, zamyslete nad množstvím práce, které jste musel vynaložit, než jste vybudovali svou firmu. Když si urovnáte tuto myšlenku pochopíte, že vaše firma pro vás něco znamená, investovali jste do ní kus svého života a pokud není v insolvenci, chcete z prodeje vytěžit slušnou provizi na pěkný „důchod“ nebo cestu kolem světa.
Tak a teď vážně, jste-li na 100% rozhodnutí svou společnost prodat, je nutné učinit nezbytné kroky, které připraví firmu na prodej. Těmito kroky je myšleno:
Jedná se o ekonomický ukazatel, který znázorňuje zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace. Že ho váš ekonom nezná? To nevadí, vy se ho naučte! Tento ukazatel se používá zejména ve světe, takže je zcela dobré, jej znát. Zvažte, zda některé hodnoty uvedete, protože se může jednat o jednorázový náklad, například nákup různých licencí nebo na druhé straně zisk z nějakého prodeje většího majetku firmy.
Když něco kupujete z druhé ruky, zajímá vás důvod, proč onu věc dotyčný prodává. Nejčastěji se ptáme proto, aby v tom nebyl nějaký ten podvod. Stejně tak se bude chovat potencionální investor, když proti sobě budete stát tváří tvář. Jako pyšný musíte investora přesvědčit, že nekoupit vaši společnost by bylo velkou chybou. Vypíchněte například vaše úspěchy a vypořádání se s problémy, které jiné položily.
Pokuste se co nejvíc minimalizovat informace o tom, že je společnost na prodej! Informujte o něm pouze vrcholný management, který se bude podílet na shromažďování podkladů. Ostatní zaměstnance a veřejnost není třeba informovat, pokud by se informace o transakci dostaly na povrch, je velmi pravděpodobné, že by tento krok mohl snížit cenu společnosti!
Pokud se nepodaří chystaný prodej utajit a konkurence se to dozví, profitujte z toho a podněcujte zájem u potenciálních kupců. Je zcela na místě stále udržovat určitou míru konkurence mezi investory do poslední chvíle, můžete si potom diktovat své podmínky hry.
Upřímně, nepokoušejte se firmu prodat pomocí svého šarmu, nejedná se o prvním rande. Hledejte externího poradce, pro kterého je prodej firem každodenní realitou. Rozumí dané problematice podstatně lépe než vy. Jeho role při nezávislém ocenění společnosti je nezastupitelná. K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců, účast na všech jednání a provádění prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu. Společností na prodej je kupa, nebudete první ani poslední.